Materie heeft een tegendeel (antimaterie). Energie staat gelijk aan materie (E = m*c^2). Moet er dan ook 'anti-energie' bestaan?

En zoja, wat zijn dan de eigenschappen van zulk soort anti-energie?

Volgens mij doel ik dan niet op de zogenaamde 'donkere energie', aangezien dat bij 'donkere materie' hoort.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De energie waar we het hier over hebben, is altijd positief. Negatieve energie bestaat in deze context niet.

Bij annihilatie van materie en antimaterie worden beide deeltjes volledig omgezet in energie; bij voldoende grote deeltjes die voldoende kinetische energie hebben, kunnen uit de ontstane energie weer andere deeltjes ontstaan.

De energie waar we het hier over hebben, is ofwel kinetische energie, ofwel de energie van fotonen - meestal gammafotonen.

Voor kinetische energie is duidelijk dat er geen anti-energie bestaat.

Het foton is zijn eigen antideeltje. Dat wil zeggen dat ook bij fotongedragen energie geen anti-energie bestaat - dat zou immers eenzelfde fotongedragen energie zijn.

Voor een hoop leesvoer waarmee je de rest van de avond wel doorkomt, verwijs ik je naar onderstaand Wikipedia-artikel. Klik vooral door op de "See also" links die je onderaan ziet, en doe hetzelfde op de pagina's waarop je via die links terechtkomt. Dat kost je weliswaar wat nachtrust, maar dan heb je ook wat...

Toegevoegd na 5 minuten:
Zoals ik in een toevoeging op mijn antwoord op je vorige vraag ( http://www.goeievraag.nl/vraag/zwaartekracht.67651 ) heb geschreven, is antimaterie weliswaar antimaterie, maar heeft deze materie *geen* antimassa.

De m in Einsteins formule E=mc² is dus voor beide soorten materie positief. Daarmee is ook de overeenkomstige E in beide gevallen positief, en dus niet van elkaar te onderscheiden.

Er is dus wel materie en antimaterie, maar geen massa en antimassa, en vanwege dat laatste ook geen energie en anti-energie.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat lijkt mij wel daar materie en antimaterie elkaar opheffen. En een antimateriebom theoretisch een ongelofelijke kracht hebben. Donkere materie is weer wat anders, men noemt dat donker omdat het nog niet te verklaren is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, anti-energie bestaat niet.Het resultaat van de botsing van materie en anti-materie (annihilatie genoemd)
schept energie.Lees maar:
http://www.astronomie.be/Stevens/index_files/Page420.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
JA, volgens wetenschappers die zich bezig houden met de relativiteitstheorie van Einstein zou er zoiets kunnen bestaan. Ze noemen het "exotic energy". En het is volgens de Quantumteorie ook aanwezig in het quantumveld. Dit veld heeft een nettoenergiebalans van 0. Lokale (zeer zeer kleine) variaties binnen het veld kunnen er toe leiden dat het quantumveld een negatieve exotic energie bevat.